Het verslag van een potentiele testvisser

Een karpervisser in hart en nieren

Ik zal me allereerst even voorstellen. Mijn naam is Remco Kettmann, 31 jaren jong, en een volbloed karpervisser in hart en nieren. Toen ik nog een kleine jongen was vertoefde ik al op de Nieuwkoopse- en de Reeuwijkse- Plassen samen met mijn vader. Hij heeft ervoor gezorgd heeft dat ik duidelijk besmet ben geraakt met het karpervirus. Na enkele jaren mocht ik uiteraard ook alleen gaan vissen en er was geen water in de buurt meer veilig. Eenmaal ouder werden de grenzen verlegd naar onder andere de oevers van grotere wateren zoals, het Twente Kanaal en DuDer.

Een karpervisser in hart en nieren  Remco in zijn jonge jaren

Remco een aantal jaartjes ouder

Karpervissen betekent heel veel voor mij. De rust, de sfeer, de natuur en met name de gezelligheid langs de waterkant heeft ervoor zorgt dat ik belachelijk veel uren aan de waterkant heb besteed.

De Vinkeveense plassen

Langs de waterkant kom je ook andere vissers tegen die dezelfde passie delen. Een tijdje terug ontmoette ik Peter Vlasveld en wat bleek, dat wij veel van dezelfde wateren beviste. Onlangs belde hij uit het niets en zei; “Remco, heb je deze week tijd?….Ga je mee naar Vinkeveen?”. Dit was niet voor dovemansoren bestemd en flitsen van Peter zijn trailer over Vinkeveen flitste door mijn hoofd. Mijn antwoord was dan ook, ja dat is goed jonguh!

collage-kok

De chef kok

De dagen erna duurde wat mij betreft te lang en menig Whats-appies werden Peter zijn kant op gestuurd. Moet ik dat mee nemen? Moet ik zus mee nemen? En op alles zei Peter, nee dat is al geregeld. Als Chef kok was ik uiteraard wel de Sjaak (zoals altijd) om voor het eten zorgen.

Flexible Carpfishing

Bij aankomst in Mijdrecht bij de shop van Flexible-, Carpfishing , Fishing Products en Carp Baits, werden we ontvangen door Freek Stevens en Herman Beekvelt. Deze mannen staan achter het concept van Flexible Carpfishing en zij legde mij het visveilige systeem uit van Flexible Carptackle, waar wij op hun advies mee zouden gaan vissen. Na een bakkie pleur en standaard karperpraat volgde we Freek naar de haven op de Vinkeveense Plassen. Gedurende de rit langs het water begon mijn rikketik toch wat meer slagen te maken…wat een plas met water.

de-stek

Stek A voor gevorderden

Bij aankomst konden we onze beperkte hoop aan materiaal, direct vanuit de auto in de boot van Freek dumpen. Ondertussen vertelde Freek ons dat de boot en het ponton al klaar lagen op de bewuste stek. Bij aankomst viel mijn mond open. Een eigen privé eilandje, midden op de Vinkeveense plassen! We zouden namelijk gaan vissen op de A stek, de stek voor gevorderden.

De visserij

Hetgeen waar ik meest naar uit keek en wat het meest indruk maakte, was natuurlijk de visserij op de Vinkeveense plassen. Freek begeleide me bij het zoeken van de te bevissen stekken en gaf advies op maat. Vissen op afstand tussen de planten en de zichtbare obstakels in het kraakheldere water moesten garant staan voor succes! Ik bevond me als god in Frankrijk…oh nee, we zitten gewoon in Nederland!

chill

Even chillen

Met een weersvoorspelling als een nazomer in september, duurde het niet lang voordat we samen konden genieten van het prachtige uitzicht en de rust op het enorme bak met water. Die eerste dag verliep nog rustig en Peter vertelde me dat de vroege ochtend geheid vis op moest leveren.

Ik mocht in de boot mijn kookkunsten laten zien en het verbaasde me dat deze boot van alle gemakken voorzien was. Koken op gas, een koelkassie en een schijthuis in een drijvende bivy, prachtig!

Niet lang na het diner besloten we onze slaapzak op te zoeken en trok ik me terug naar het eiland. Peter slaapte op de boot en ik had mijn 2 persoons Armo neergezet. Daar lag ik dan… Ik heb alleen maar naar buiten gekeken en kon geen oog dichtdoen.

uitzicht-vanaf-eiland

Een schitterend uitzicht

Rond een uur of vijf bij het krieken van de dag volgde er een enkel piepje uit de optonic van Peter. Binnen no-time kwam Peter al voorbij vliegen en bij het zien van de kromme top, dirigeerde hij mij direct de boot in.

schuppie-peet

Peter met een klein Vinkeveense warrelschuppie

Volgas naar de vis en met onze koplampjes gericht op het diepe zagen we een klein warrelschuppie in het net belanden.

Die dag hadden we een strak programma…..op het ponton in onze stoeltjes in de zon zitten, kijken naar het water en de passerende waterrecreanten.

Het was warm voor de tijd van het jaar en met de draaiende winden naar het oosten begonnen we een beetje ons vertrouwen te verliezen.

kijkemmah

“kijkemmah” Essentieel hulpmiddel die onderwaterkijker.

Echter in de namiddag volgde er een keiharde fluiter op Peter zijn hengels en helaas verspeelde we deze vis tijdens de drill. Shit happens! Na deze run en het controleren van onze stekken hadden we er weer het volste vertrouwen in.

Op de meeste stekken waren de 24 mm Sinaasappel / Ananas bollen, de “Red Flower” van Flexible Carp Baits, weggegeten en troffen we alleen ons haakaas nog aan. Met behulp van een “kijkemmah” of Peter zijn duiktechnieken, konden we perfect zien dat onze stekken waren bezocht door karper. De taluds en de kale plekken tussen het wier zaten vol met kraters, dit kon niks anders betekenen dat de vis wel aasde maar erg voorzichtig was.

De nacht erop werden we gewekt door een krijsende Fox NTX-r….maar ditmaal vanuit mijn sounderbox. Het ingestudeerde recept van motor starten, boot losmaken, volgas varen en mijn spoel opspoelen als een malle, volgde daarop als geoliede motor.

Na een stevige drill was ik dan ook verbaasd dat het maar een klein schubje was van nog geen 10 kilo. We besloten dan ook deze te onthaken in het water, zodat we mijn haakaas meteen weer terug konden plaatsen. Wat een kracht! Wat een sterk vissie!

zonsopkomst-op-vinkeveenseplassen

Ochtend zon boven de horizon

Bij het opkomen van de koperen ploert aan de overkant genoot ik nog even van het uitzicht voordat ik weer wegdoezelde op me stretcher. Ver kwam ik niet want, Peter zijn middelste hengel van het wierbed gilde het al uit. Ditmaal betrof het een wat grotere vis die eruit zag alsof hij al een zwaar leven achter de rug had. Met de vis in de weighing sling konden we onze spullen klaarzetten en de vis even laten bijkomen van de drill, waarna we tijdens het ochtend zonnetje schitterende foto’s hebben kunnen maken.

peter-schub

Vinkeveense schubkarper voor Peter

Het beloofde een stralende dag te worden en we waren gewoon op vakantie in eigen land. Zo mooi als de dag begon, zo mooi eindigde dag ook. Een prachtig ondergaand zonnetje betekende voor ons de laatste avond en Peter dobberde op het water om dit prachtige moment vast te leggen op zijn camera.

avond-op-boot

De avond valt

We gingen de laatste nacht in met het volste vertrouwen en de afgelopen dagen waren eigenlijk voorbij gevlogen. Waren ze dat maar als je aan het werk was! Het was een kraakheldere nacht met een zacht briesje. We besloten dit keer nog even lekker buiten te zitten, terwijl we wat slap zaten te ouwehoeren. Weet je waar we het over hadden? Over karpervissen natuurlijk en de avonturen die we individueel hadden meegemaakt de afgelopen 20 jaar. Eigenlijk hebben alle karpervissers wel wat avonturen meegemaakt. In de ochtend kreeg Peter een langzame run van zijn productieve stek, dit kon niks anders betekenen als een voorzichtige en grotere vis. Mijn ervaring is dat vaak de langzame runs de grotere vissen opleveren.

Eenmaal boven de vis werd ons vermoeden bevestigd, want er kwam een bak van een spiegel boven het water uitzetten. Een brede rug met rimpels en enkel wat schubben sierde de oude vis, die naar ons idee wel de 20kg grens zou halen aan zijn bouw te zien.

We besloten, na het wegen, ook deze vis even in weighing sling bij te laten komen, zodat we ook nu weer alles gereed konden maken om wat mooie platen te schieten. Alsof het hartje zomer was, stonden we na een stevige bak pleur in het water om enkele gave foto’s te maken. Licht nerveus met een peperdure camera stond ik daar, terwijl Peet zijn bekende brede glimlach opzette met een oude spiegel van formaat.

Na het maken van de foto’s hebben we dit moment gevierd met een mini flesje champagne, want zijn PB van 18 kg was ruim verbroken. Dit flesje had ik al jaren in mijn tas zitten en nu was het aan Peter om deze meester te maken. Wat hij niet wist, was dat de champagne ondertussen naar azijn smaakte…Lekkah!

Achteraf bleek het te gaan om een bekende vis van de opnames, van een DVD die ik gezien heb. Ze noemen deze vis de Lompe, aangezien hij rond zwemt als een lompe vis, slepend met zijn buik en halve staart over de bodem.

peter-spiegel-de-Lompe

De Lompe van Vinkeveense plassen. De kers op de taart voor deze fantastische sessie.

Slot

Enkele uren later kwam Freek ons weer ophalen en keek ik nog even om bij het verlaten van het eiland.

remco-genieten

Karpervissen op de Vinkeveense plassen, genieten puur sang!

Wat een plek, wat een water, wat een rust…dit is karpervissen puur sang.

“Karpervissen op de Vinkeveense plassen”!

Bij deze wil ik  Peter bedanken voor de uitnodiging en de geweldige foto’s. Daarnaast wil ik Freek en Herman bedanken voor de geweldige service van Flexible Carpfishing!